Poetyckie inspiracje Erraty

Ten blog w zamyśle stanowi prezentację najdoskonalszych z mojego punktu widzenia poetyckich inspiracji.
Każdy z utworów opatrzony jest moim komentarzem, zazwyczaj w formie subiektywnej refleksji.
Głównie zresztą w postaci metafory.

piątek, 1 maja 2015

3

Julian Tuwim, Do prostego człowieka
Gdy znów do murów klajstrem świeżym
Przylepiać zaczną obwieszczenia,
Gdy "do ludności", "do żołnierzy"
Na alarm czarny druk uderzy
I byle drab, i byle szczeniak
W odwieczne kłamstwo ich uwierzy,
Że trzeba iść i z armat walić,
Mordować, grabić, truć i palić;
Gdy zaczną na tysięczną modłę
Ojczyznę szarpać deklinacją
I łudzić kolorowym godłem,
I judzić "historyczną racją",
O piędzi, chwale i rubieży,
O ojcach, dziadach i sztandarach,
O bohaterach i ofiarach;
Gdy wyjdzie biskup, pastor, rabin
Pobłogosławić twój karabin,
Bo mu sam Pan Bóg szepnął z nieba,
Że za ojczyznę - bić się trzeba;
Kiedy rozścierwi się, rozchami
Wrzask liter pierwszych stron dzienników,
A stado dzikich bab - kwiatami
Obrzucać zacznie "żołnierzyków". -
- O, przyjacielu nieuczony,
Mój bliźni z tej czy innej ziemi!
Wiedz, że na trwogę biją w dzwony
Króle z panami brzuchatemi;
Wiedz, że to bujda, granda zwykła,
Gdy ci wołają: "Broń na ramię!",
Że im gdzieś nafta z ziemi sikła
I obrodziła dolarami;
Że coś im w bankach nie sztymuje,
Że gdzieś zwęszyli kasy pełne
Lub upatrzyły tłuste szuje
Cło jakieś grubsze na bawełnę.
Rżnij karabinem w bruk ulicy!
Twoja jest krew, a ich jest nafta!
I od stolicy do stolicy
Zawołaj broniąc swej krwawicy:
"Bujać - to my, panowie szlachta!"
___________________________  
Niepokojąco aktualne jawią się dziś te słowa.
Widać, od tamtych czasów zmieniło się niewiele.
Głównie to tylko nazwy.
Łatwo szermować populistycznymi hasłami, czarną robotę zrzucając na innych.
Jak zwał, tak zwał.
Kierownicza rola partii, czy napędowa siła kapitalizmu - dla mnie to jeden pies. 

4 komentarze:

  1. Tak, to jest wiersz zawsze niepokojąco aktualny. Świetny, krwisty, gniew na tych brzuchatych budzący i niechęć do w ich ulubiony sposób rozumianego patriotyzmu. Wiersz niezbyt popularny - z wiadomych względów
    Od razu przypomniał mi się wiersz Broniewskiego zupełnie przeciwstawny wydźwięk mający i w latach mojej młodości goszczący na każdej akademii: "Kiedy przyjdą, podpalić dom. Ten, w którym mieszkasz - Polskę..." Ach, jak to działało na młode, proste umysły!
    Wspaniały pomysł na bloga Errato!:-)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł wydał mi się sensowny, choć zdaję sobie sprawę z jego niszowości.
      Ach, jak mi się zrobiło ciepło na duszy, gdy mi przypomniałaś te szkolne akademie. Ileż to się człowiek tych wierszy Broniewskiego narecytował:). Mama kupiła nam zbiorek jego poezji, który zaczytałyśmy do imentu:)).
      Może znajdę jakiś z tych znaczących i przypomnę go tutaj. O ile okaże się, że nie stracił na aktualności.

      Usuń
  2. Tuwim nie samowite rzeczy pisał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ot, choćby "Całujcie mnie wszyscy w dupę" :))

      Usuń