Poetyckie inspiracje Erraty

Ten blog w zamyśle stanowi prezentację najdoskonalszych z mojego punktu widzenia poetyckich inspiracji.
Każdy z utworów opatrzony jest moim komentarzem, zazwyczaj w formie subiektywnej refleksji.
Głównie zresztą w postaci metafory.

piątek, 9 marca 2018

88

Czesław Miłosz
TO

Żebym wreszcie mógł powiedzieć, co siedzi we mnie.
Wykrzyknąć: ludzie, okłamywałem was
Mówiąc, że tego we mnie nie ma,
Kiedy To jest tam ciągle, we dnie i w nocy.
Chociaż własnie dzięki temu
Umiałem opisywać wasze łatwopalne miasta,
Wasze krótkie miłości i zabawy rozpadające się w próchno,
Kolczyki, lustra, zsuwające się ramiączko,
Sceny w sypialniach i na pobojowiskach.

Pisanie było dla mnie ochronną strategią
Zacierania śladów. Bo nie może podobać się ludziom
Ten, kto sięga po zabronione.

Przywołuję na pomoc rzeki, w których pływałem, jeziora
Z kładką między sitowiem, dolinę,
W której echu pieśni wtórzy wieczorne światło,
I wyznaję, że moje ekstatyczne pochwały istnienia
Mogły być tylko ćwiczeniami wysokiego stylu,
A pod spodem było TO, czego nie podejmuję się nazwać.

TO jest podobne do myśli bezdomnego,
kiedy idzie po mroźnym, obcym mieście.

I podobne do chwili, kiedy osaczony żyd
widzi zbliżające się ciężkie kaski niemieckich żandarmów.

To jest jak kiedy syn króla wybiera się na miasto
i widzi świat prawdziwy: nędzę, chorobę, starzenie się i śmierć.

To może też być porównane do nieruchomej twarzy kogoś
kto pojął, że został opuszczony na zawsze.

Albo do słów lekarza o nie dającym się odwrócić wyroku.

Ponieważ TO oznacza natknięcie się na kamienny mur,
i zrozumienie, że ten mur nie ustąpi żadnym naszym błaganiom.

___________

Czyż TO nie siedzi wewnątrz nas i tylko bardzo się staramy, by ćwiczyć ten "wysoki styl"?  Tak bowiem kręci się ten świat, powszechna zmowa w ryzach trzyma i w żelaznych szponach, by się przypadkiem nie wygadał ktoś, że oto: król jest nagi!

5 komentarzy:

  1. Oczywiście, że siedzi, czuję "to" mocno - i nawet dość często wyłazi na powierzchnię, z wiekiem coraz częściej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mimo to poddajemy się tej społecznej zmowie i udajemy, że wszystko jest w porzo.

      Usuń
    2. Otóz to! Wiersz jest pełen przejmujacej prawdy. Ta prawda to jest właśnie "to", przed czym ludzie odwracaja głowę. Ne chca jej dotknąć, za nic. Nie czytaja wierszy ze strachu przed tym dotykiem...

      Usuń
    3. Dlatego tak kocham poezję. Ona jest kwintesencją, skrótem postrzegania tego, co jest.

      Usuń
  2. Przepiękne !
    Polecam również NIKT TYLKO TY- Charles Bukowski !

    OdpowiedzUsuń